Ajuts Leader
Els ajuts Leader són subvencions a fons perdut que poden arribar fins un 40% de la inversió que realitzin les empreses i els emprenedors de negocis situats a l’àmbit territorial Leader, per tal de fomentar la diversificació de les economies rurals i millorar-ne la qualitat de vida.
L’Associació Leader de Ponent és l’entitat encarregada de gestionar aquests ajuts en el seu àmbit territorial.
El Programa Leader forma part del Programa de Desenvolupament Rural de Catalunya (PDR) per al període 2014-2020 del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (DARP).
Aquest ajut ve finançat:
- 57% pel DARP
- 43% Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER)
Per consultar els tipus d’ajuda en funció dels beneficiaris fes click en la imatge de la dreta.
El Departament d’Agricultura va publicar el passat 30 d’abril, l’“Ordre ARP/50/2020, per la qual s’acorda la continuació i es modifiquen terminis de determinats procediments en matèria de subvencions del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació com a conseqüència de la declaració de l’estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19”.
Pel que fa al programa d’Ajuts Leader, aquesta Ordre permet continuar amb els processos d’aprovació i certificació de les convocatòries 2018 i 2019, a la vegada que amplia el termini per a justificar els projectes Leader de la convocatòria 2018. D’aquesta manera, els emprenedors i emprenedores que hagin rebut un ajut Leader en la convocatòria 2018 podran executar les seves inversions fins el proper 30 de setembre de 2020.
Relació d’expedients (Període 2014-2020)
Per demanar assessorament personalitzat i presentar les sol·licituds, les persones interessades han de demanar cita prèvia dirigint-se a:
- Robert Terré Salse, tècnic de l’Associació Leader de Ponent
Telèfon: 973 71 13 13 ext. 412
Correu electrònic: rterre@leaderponent.cat
- Mònica Rosinach Buira, tècnica de l’Associació Leader de Ponent
Telèfon: 973 14 26 58 ext. 206
Correu electrònic: mrosinach@leaderponent.cat
Documentació
6A CONVOCATÒRIA
Estat: TANCADA
Estat: TANCADA
Terminis: del 23/11/2016 al 16/01/2017
Estat: TANCADA
Estat: TANCADA
Terminis: Fins el 30 de novembre de 2017
Estat: TANCADA
Termini: Fins el 17 d’octubre de 2018
ACTUALITZACIÓ
ORDRE ARP/50/2020, de 23 d’abril, per la qual s’acorda la continuació i es modifiquen terminis determinats prodeciments en matèria de subvencions del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació com a consequència de la declaració de l’estat d’alarma per la gestió de la situació de crisis sanitària ocasionada per la COVID-19
Requisits
- Inversió mínima elegible de 12.000 € (en públics 40.000 €) en territori Leader.
- No haver iniciat l’obra ni haver fet cap pagament en el moment de la sol·licitut.
- Les inversions han de ser viables tècnica i econòmicament.
- Acreditar la titularitat del lloc on es realitza la inversió (propietari/arrendatari/cessionari …).
- Compromís de manteniment i gestió de l’activitat subvencionada durant 5 anys.
- Queden exclosos els sol·licitants que reuneixin les condicions del Contracte Global d’Explotació.
Limitacions
- No es subvencionen projectes iniciats, fragmentats o per fases.
- No es subvencionen totes les despeses (queden exclosos l’IVA, vehicles, taxes, compra de terrenys, béns de 2a mà, mà d’obra pròpia, inversions relacionades amb la producció de productes agraris, maquinària agrícola, inversions pagades amb rènting o lísing…).
- Per a les inversions adreçades a la transformació i/o comercialització de productes agrícoles inclosos a l’Annex I del Tractat de la UE, la inversió màxima elegible ha de ser inferior a 250.000 €.
- Ajut màxim: 100.000 € per beneficiari, projecte i anualitat.
- L’ajut no pot superar els 200.000 € per beneficiari en 3 anys.
- Import màxim d’ajut 200.000 € durant l’exercici fiscal i els dos anteriors.
- Aquest ajut és incompatible amb qualsevol altre finançat per fons comunitaris (per la mateixa finalitat).
- Concurrència amb altres ajuts: sense superar el 40 %.
Procediment
PROCEDIMENT
- Presentació de sol·licituds (segons model) i documentació complementària, dins del termini que marca l’Ordre de convocatòria.
- Realització de l’acta de comprovació de NO INICI. L’endemà de la inspecció, ja es podrà iniciar la inversió.
- L’ajut es cobra una vegada certificat el projecte (executat, pagat i justificat).
- Cal notificar qualsevol canvi o modificació abans d’executar-lo.
- Als 6 mesos de la presentació de la sol·licitud (aproximadament), es rep la resolució.
- A la resolució s’especifica el termini màxim per executar la inversió.
- Certificació del projecte.
- Pagament de l’ajut.
- Manteniment de compromisos: 5 anys.